Wednesday, April 9, 2008

زحمة و هبل كتير



انا عندى ازدواجية.............

ده اخر قرار قررته من حوالى شهر و نص.........

هو مش قرار هو اكتشاف......

طالما فى ناس انا مش طايقاهم و لسه مستمرة معاهم و بعاملهم كويس جدا...........يبقى ده معناه ايه؟؟

معناه ازدواجية..........و مافيش تفسير تانى....

ابتديت ابص على ناس اكتشوفوا نفس اكتشافى و اشوف هما كان ايه رد فعلهم........

فلقيتهم بينقسموا إلى فئتين:

1- اولهم ناس انحدروا تماما نتيجة لأعتقادهم انهم هم الصح و ان الباقى دول مابيفهموش اى حاجة و انهم على طول غلط...

2- التانين,كانوا قمة فى السلبية رغم انهم عارفين انهم غلط بس مستمرين.........علشان الدنيا ماتقعش.......لأنه فى نظام و لازم نمشى عليه


لقيت انى ماينفعش اخد تجربة حد.خااالص

لو انا مافكرتش لوحدى و خدت قرارى لوحدى, هفضل طول عمرى فى الازدواجية , و فى الدوامة اللى انا دخلت نفسى فيها.......

مادام انا مش عايزاهم و عندى بديل ليهم....ايه اللى مخلينى معاهم......

صاحبة المدونة


1 comment:

أمين المكتبة said...

لا ادري ان كنت قد ادركت ماترمين اليه ولكن انا مش شايف ان دي ازدواجيه .. في الحياة بنقابل ناس كتير فيهم الكويس وفيهم اللي مش كويس وبنتعامل معاهم لسبب أو لآخر .. بيزنس او عمل تطوعي او يمكن عائلي بس في النهاية احنا مش مضطرين ندخلهم في دايرة الناس اللي بنحبهم .. هي ييجي اللي بتقولي عليه
انك تفترضي انك بتحبي الناس دي وان ده فرض ولازم يعمل .. كده هتتعبي .. انت مش مضطره تقربي حد منك ولا مضطره تحبي حد
حسن الظن كافي جدا لانجاح علاقه مع البعض وتكبير الدماغ كافي في علاقات اخرى والتقل كافي في علاقات والتطنيش كافي في أخرى وهكذا

أحب أقلك بس حاجه أخيره
انت مش مجبره انك تفتحي قلبك غضب عنك .. اللي مش عارفه تحبيها عنك ماحبيتيها .. اللي مش بتطقيها عنك ماتعاملتي معاها .. لو مضطره عامليها بما يكفي لانجاح العمل

وربنا بيختبر دايما صدقنا في التعامل معاه عن طريق الناس دي .. لو اتخنقنا من الشغل بسببهم يبقى احنا شغالين عشانهم وعشان نفسنا .. لو صبرنا عشان هدفنا ان ربنا يرضى مش هنبصلهم اساسا

بالتوفيق