Sunday, April 6, 2008

................كل سنة و انتوا طيبين, و يعيدوا عليكوا بعافية

السلام عليكم

كل سنة و انتوا طيبين
و عقبال كل سنة كده ان شاء الله
و عقبال عندكو
و زى انهارده ان شاء الله تكونوا واقفين على جبل عرفة

امهند

انهارده كان يوم الاضراب..................يوم 6 ابريل...............

انا كنت متحمسة قوى ليوم 6 ابريل

يوم الاضراب

و كويس انى شاركت فيه

بس فى مشكلة صغيرة
انا مش فاهمة هى الناس بتعمل احتجاجات فى الشوارع ليه.......هو مش المفروض ان الاضراب يعنى ماننزلش الشوارع و نوقف حال البلد لمدة يوم...........

هو عموما انا مستغربة
بس انا محبتش اشارك فى الفعاليات دى اضافة الى انها بتفقد اليوم معناه........انا مابحبش اشارك فى حاجة مش منظمة..........لأنها بتبقى هرجلة و مرجلة و ضرب و تخبيط.......

و انا كرامتى اعلى من انى اتبهدل و اتضرب عالفاضى.........مع انى ممكن اوصل نفس الرسالة بكرامتى و من غير ضرب.......

المهم فى حاجة لفتت نظرى فى الاضراب ده..........

هو ان جماعة الاخوان ما شاركتش فى الاضراب مشاركة رسمية, و نزلت تصريح بيقول انها مش هتشارك كجماعة........و لكن اللى عايز يشارك يشارك مشاركة فردية....

اللى خلانى بقى استغرب اكتر ان الناس للأسف الشديد مافهمتش التصريح ده صح...........و لكن خدت الكلام اللى عاجبها و على مزاجها و سابت الكلام التانى..........

و انا واثقة انه كل المدونات هتتراوح مابيت مؤيد و معارض....... و هتلاقوا فى ناس بتشتم.........زو ناس فرحانة...

و لكن انا هوضح موقف الجماعة زى ما انا مفهمته, و حطوا تحت كلمة "انا فهمته" دى مليون الف خط............لأنى و لله الحمد مش المتحدث الرسمى بأسم الجماعة........

ان الجماعة مادخلتش بأسمها لانها مش عايزة العمل يتلون..............
يعنى ايه يتلون؟؟؟؟

يعنى المفروض ان الحركة دى حركة شعبية..........يعنى حركة شعب خالصة لوجه الحكومة المصرية........

و مش اللى منظمنها هما الاخوان..........

لأن الاخوان طول عمرهم بعترضوا و يعملوا مظاهرات و اضرابات..........

انما لما الشعب هو اللى يعمل الاضراب,ده معناه حلو جدا.........و معناها ان الشعب بدأ يثور و يتحرك.....و بقى فى ناس بتفهم فى الشعب المصرى..........

و انا واثقة ان 90% من الجماعة مشاركين فى الاضراب.........و لكن بدون مسميات........

خلوا الشعب يتحرك مرة بقى......مش كل حاجة اخوان........

ولا انتوا ايه رأيكوا؟؟؟؟؟؟

صاحبة المدونة

2 comments:

abo malek said...

كل عام وانتو طيبين بمناسبة الانطلاقة المجيدة


وعقبال التحرير


تحياتي

امنية said...

هو بكل المقاييس يكفى ان الشعب اتحرك
بغض النظر عن نتائج الاضراب اللى لسه مظهرتش بالشكل المطلوب..
لكن الشعب صحىىى!!

الحمد لله
ربنا يقومه بالسلامه