Tuesday, July 10, 2007

......و عالأصل دور

كلمه بنسمعها كتيييييييييير جدا و فضلت فتره طويله مش فهماها....
يعنى مش فاهمه هما قاصدين بيها ايه...

بس بصراحه بعد اللى شوفته و سمعته على مدار السنه اللى فاتت خلانى افهمها و فعلا عالاصل ادور....

بصوا ممكن ناس اللى هيقرأوا الموضوع ده ما يقتنعوش باللى انا كتباه و كمان ممكن يقولوا عليها جاهله و راجعيه و متحجره...

انا هتكلم فى نقطتين:

1- الناس اللى عندهم مستوى الثقافه منحدر و مستوى الفن منحدر

2- الناس اللى مستوى الثقافه عندهم عالى "كما يقال" و مستوى الفن عندهم برده من منحدر


اول نقطه الناس اللى بيقولوا عليهم بلدى و مطربين شعبيين...

دول الحقيقه انا بعذرهم على مستوى الفن "اذا سمى بفن" اللى هما بيطلعوه...

لأنهم غالبا بيبقوا نشأوا فى بيئه المعلمه فضه و المعلم ابو رجل مسلوخه....

فدول ليهم الحق انهم يطلعوا اغانى بتقول العنب و البلح و الخيار و كل انواع الفاكهه و ليهم حق انهم يغنوا للحمير كمان...

و تلاقيهم بيحشروا الدين فى السياسه فى الحب و الهيام فى الهبل اللى فى الجبل....

انما بقى الناس "كما يقال عنهم" هاى و مستواهم الاجتماعى "مش الثقافى" عالى و متربين معرفش فين و كانوا مدارس معرفش ايه,و تلاقيهم بيغنوا اغانى و بيعملوا افلام انا لو دفعولى فلوس عمرى ما اسمعها و لا عمرى ما هشوفها....

و الحمد لله اللى يركب المواصلات لازم يتفرض عليه انه يسمعها الحمد لله مش بنشوفها كمان.....

يعنى مره سمعت اغنيه لمطربه فاضله بتحث الشباب على تحديد المصير و الاهتمام بالمستقبل بتقول ايه الست العظيمه:

بتقول حط النقط على الحروف

اللهم مبارك ده الفن ولا بلاش....
خلاص سيبكوا من ديه نيجى بقى يعينى عند الناس المعقدين اللى بيعملوا شرايط كامله يوصفوا فى نفسهم و فى جمالهم و فى كل حاجه حلوه فى حياتهم....

العالم دى فاضيه و بتفرض فضاها ده علينا....








تانى نقطه و دى الاهم و اللى بجد بجد حرقت دمى و تقريبا ضغطى على فيها.....

لقيت صاحبه مدونه هعيش و اتحدى احزانة و مدونه انا كده بيقولولى ايه ماتيجى نروح نقابه الصحفيين هناك معرفش عرض افلام المدونين و حركات من دى....

طيب ماشى يا جماعه تماما جدا....

روحنا نشوف افلام المدونين المحترمين المثقفين اللى بيؤمنوا بحريه الرأى و حريه التعبير عن الرأى و انا الحقيقه اظن انهم بيؤمنوا بالانحلال كمان...

اول فيلم ماشى تماما لحد ما مره واحده لقينا البنت اللى بتمثل جلها حاله عصبيه و قامت تعمل حاجات غريبه و مش راكبه على بعضها.....

انا اظن ان لو صاحب الفيلم او صاحبه الفيلم ده لو كانت بتراعى شعور الناس اللى قاعدين و بتحترمهم كانوا هيدوا اى انذار فى الاول ان فى حاجات ممكن الناس تعترض عليها....

بس احنا بندن فى مالطه....

طيب يا جماعه انا لازم امشى انا كده هتشل....

لالالالا خليكى بس شويه اكيد الفيلم اللى جاى هيبقى "محترم" و عليه القيمه و هنقدر نشوفه...

ادى قاعده...

نشوف الفيلم التانى المحترم الحمد لله من اول لقطتين فيه قمنا و سيبنا القاعه كلها و انا الحمد لله سيبت النقابه بحالها...


ده بقى بزمتكوا مش عدم احترام لكرامتنا و لحريه رأينا و كل الفتى اللى الناس المدونين دول بيتكلموا عنه؟؟

يعنى انا رايحه اشوف حاجه محترمه الاقى المهزله اللى حصلت فى النقابه....

و الله تقولوا عليا جايه من العصر الجاهلى او مش متفتحه او مابتفهمش فى الفن و الكلام ده كله قولوا اللى تقولوه....

بس انا اظن انه مش المفروض ان النقابه اصلا كانت تسمح بحاجات بالمنظر ده تتعرض فيها...

و كان احتراما للناس الللى قاعده ماكانش ينفع الحاجات دى تتعرض....

و انا بكل اسف ندمت اشد الندم انى ضيعت ساعتين من وقتى فى حاجه خلت تلات اربع المدونين ينزلوا من نظرى و الحقيقه اصبحت لا اثق فى أرائهم....

لأ و اللى يغيظ الناس قاعده تتفرج ولا كأن حاجه حصلت و لا كأن حاجه بتحصل...


معلش انا طولت عليكوا بس انا اسفه جدا...

و معلش برده انا اسفه انى كتابتى متلخبطه و مش راكبه على بعضها بس انا مش عارفه ارتب افكارى لانى عندى كلام كتير و مش عارفه اكتبه...

خير خير....

اتمنى ان اللى يقرأ الموضوع ده يفهم قصدى ايه...

و جزاكم...