Tuesday, October 23, 2007

.........مهارة ترجمة المواقف,و التدخل فى حياة الأخرين

السلام عليكم.....

كيف أحوالكم و أحوال أولادكم؟؟؟؟

المهم,
انا اكتشفت اكتشاف خطير جدا......

اكتشفت ان كل الناس بتحب تحشر نفسها فى اللى مالهاش فيه...

هتقولولى ده فى ناس و ناس....

لأ ده كككل الناس بتحب تحشر نفسها فى اللى مالهاش فيه....

يعنى ممكن ارجع فى كلامى و اقول مش كلهم بس 90% من الناس بيبقوا كده....

و انا إحصائياتى صح مش زى ناس تقول 99.9%احنا برده ناس عندنا ضمير....

و اتضح لى انى كنت عايشه بقالى 18 سنه فى حلم ان الدنيا وردى و ان كل الناس طيبه و بتتعامل معايا بحسن نيه...

و اكتشفت انى انا اللى بتعامل معاهم بحسن نيه...

و مش اكتشفت و بس لأ انا صدمت صدمه عمرى فى ناس ماكنتش عمرى اتخيل انهم كده....

الناس دى انا كنت فكراهم ناس " ملتزمه" و طيبه و بيعاملوا الناس بخلق حسن,بس طلع انى كنت بحلم احلام وهميه,حاجه كده من نسج خيالى...

و طلع ان الناس دى عندها حب و عشق ترجمة المواقف....

يعنى اول ما اقول قدامهم حاجه يقعدوا يلفوا و يدوروا بالكلام ده فى عقلهم لحد مايلاقوا له تفسير زى الزفت....

و تلاقى مره واحده الناس كلها زعلانه منك و كله عمال يقول انك بتغلط بقالك كتير ....

و يا سلام لوحد فكر انه مثلا لا سمح الله انه يبص فى اتجاه حد و يتكلم و هو اصلا مش شايف الحد ده ....يقوم بقى الحد ده ايه؟؟؟؟يسبيك فى حالك ؟؟لأ طبعا

لازم يعكر عليك صفو حياتك و يقرفك و يطلع لك القطط الفاطسه فى كل تصرفاتك و تلاقيه قلب عليك 360 درجه و تبقى انت المنبوذ وسط كل الناس....

و اكتشفت اكتشاف التانى ان العقل مش بالسن....

يعنى انا كنت فاكره ان الناس اللى فى الجامعه هما بس اللى بيتهايفوا

فقلت مش مشكله عيال و بيتعلموا

لأ ده طلع ناس كبار و سنهم كبير بيتهايفوا و يقولوا كلام و يترجموا مواقف و يتكلموا عليك و تلاقى ان الدنيا كلها بتتناقش فى مشكلتك مع فلان الفلانى و انت اصلا ما تعرفش انك عامل مشكله...

بجد بقى انا قرفت و زهقت من الناس دى ....

و نفسى فعلا احزفهم من على وجه الأرض....

لانهم لا يستحقوا الحياه فى وسط مجتمع انسانى تحفه الأخلاق فى التعامل....

بجد حاجه ممله انى اشوف الناس دول و هما بيضحكوا فى وشى و بيسألوا عليها و هما لسه من خمس دقايق كانوا مشحورينى بالكلام....

بجد بجد حاجه وحشه.....و فعلا انا مش لاقيالها وصف غير وحشه...

و انا على فكره كلمه وحشه دى بتعنى لى معانى كثيره ,ممكن يكون حد من اللى بيقرأ يحس انها كلمه عاديه....

بس انا لما بقول وحشه معناها انى وصلت خلاص للأخر....

و حسبى الله و نعم الوكيل..


5 comments:

mohamed said...

سبحان الله كنت بفكر اكتب عن دا

في ناس نفسي يعرفوا معني حديث من حسن أسلام المرء تركه ما لا يعنيه

في حاجة اسمها خصوصيات محدش ليه الحق انه يدخل فيها

وكمان محدش عينهم أوصياه علي البشر عشان يفضلوا يحللوا ويعيدوا ويزيدوا في حاجة ملهمش فيها

وللاسف الحاجات المنيلة دي بقت هي السمت العام ليهم

ربنا يهديهم

ويكفينا شرهم وشر ألسنتهم وقولبهم

mohamed said...

حسبي الله ونعم الوكيل فيهم

Unknown said...

أدعوكم للأشتراك في الأستطلاع على مدونتي
وجزاكم الله خير

بنت أبيها said...

السلام علكيم

ازيك يا سكر

انا مررت لك تاج

الأستاذ said...

آه فعلاً
أو يمعنى آخر الأخذ بمنظور المظهر أو التعميم أو تفسير الكلام على الأهواء
أنا كمان مش بحب الفئة دي
مع أطيب تمنياتي إن الناس دي تتغير إن شاء الله
تحياتي