Friday, May 4, 2007

لقد تجمد فكرى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كل اللى هيقرا اسم الموضوع ده هيتخيل ان فكرى ده بنى ادم....

فكرى ده لا بنى ادم ولا تجمد........

هو كل الحكايه انى اول ما عملت المدونه دى كان عندى كام فكره كده عايزه اكتب عنها....

و بعد ما عملتها بقى عنى كميه افكار رهيبه موجوده فى فكرى......

و بقيت مش عارفه امشى فى اى حته واشوف فيها اى حاجه او اسمع حاجه الا ويخطر فى بالى موضوع ليها.......

و اخذت الافكار تتوالى على بكثره,و لم اكن استطع ان اسيطر عليها........

فخرجت عن نطاق السيطره,واصبحت اشعر بصداع دائم,من كثره الافكار و عدم كتابتى ليها " لانى مش فاضيه "

بس المشكله بقى ظهرت.....


انه من كتر الافكار و انا مابكتبهاش كل الافكار دى ذهبت مع الريح.....

ولا ادرى استعود ثانيه ام لا.....

كان عندى كم مهول من الافكار مش عارفه راحت فين.........

يا ترى انا نسيتها ؟؟؟؟

و لا عقلى رتبها؟؟؟؟

ولا اتجمدت فى مكانها و مش عارفه اخرجها؟؟؟؟و لا ايه بالظبط؟؟؟؟؟

و برده وانا بكتب الموضوع ده كان عندى كلام كتييييييييييييييييييييير نفسى اقوله بس مش عارفه انا نسيته و لا ذهب الى نفس المكان الذى ذهبت اليه أفكارى.؟؟؟؟؟؟

فالله المستعان على الكتابه.....

فنصيحه منى اى حد يجيلوا فكره عايز يكتب عنها,يبقى يكتبها فى نوته بحيث انه لما يفضى و يخلص امتحاناته يبقى يكتب عنها.........

و جزاكم الله خيرا على الاستماع....


2 comments:

محمد said...

اسلام عليكم

أنا متهيألي إن الكلام اللي في البوست نفسه فكرة وأظن أنها وصلت لي

يعني حضرتك كان عندك فكرة وعرضتيها ففهمناها

بالنسبة للمواضيع أو الأفكار التي تضيع فهذا ليس على مستوى التدوين فقط ولكنعلى مستوى الحياة عموما

وحل هذا الموضوع هو حمل مفكرة صغيرة معي حتى إذا جاءتني فكرة دونتها حتى لا تفر .. وهذا ما فعلته مع نفسي

في البداية كنت ملما جاءتني فكرة دونتها في المفكرة في كلمة أو كلمتين ولكن لا أدون إحساسي وهذا خطأ فأساس أي فكرة في الدنيا هو الإحساس

لذلك بعد ذلك أصبحت أدون كلمات قليلة توضح الفكرة العامة للموضوع ثم أدون شعوري تجاه هذا الموضوع

أرجو أن أكون أفدتك

mohamed said...

دا شئ طبيعي جداً
لان طول ما الفكرة في دماغك وبتفكري فيها هتحسيها كبيرة وشاغل تفكيرك

ولما تيجي تفرغيها علي الورق في تقط منظمة هتلاقيها تقلصت الي كلمات اقل مما كنتي متخيله
لان الفكرة اتلخصت

الا لو استرسلتي فيها كاخواطر ساعتها هيكون شئ تاني

ولما بكون في فكرة او خاطرة ومتتكتبش في وقتها ساعتها بتبرد وبتفتر لان المناخ اللي اتولدت فيه خلص واتغير

فاحسن شئ انك تعملي زي ما قولتلي وتكتبيها في وقتها