Wednesday, December 5, 2007

قرار مصيرى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا بقالى فترة عايزه اكتب عن الموضوع ده,بس للاسف الشديد ماكنتش بلحق.........

الناس بتستخف ببعض القرارات و بيخدوها بسرعه جدا رغم ان القرارات دى مصيريه و صعب جدا ان اى حد ياخدها غير بعد تفكير عميق جدا......

و المشكله انهم مابيكتشفوف نتيجه الاختيارات السريعه غير بعد اتخاذ القرار بفترة ممكن تكون طويله و ممكن تكون قصيره و فى ناس ربنا بيكرمها و بتاخد بالها و هى بتاخد القرار......

و نفس الناس اللى حصل لها مشاكل بسبب القرارات السريعه هى اللى بتنصح بأننا ناخد القرارات برده بسرعه......

يعنى مابيتعلموش.....
و القرارات دى بتبقى مصيريه فعلا ...........يعنى بتحدد احنا هنروح يمين ولا هنروح شمال ولا هنقف فى مكاننا..

مش عارفه هل ده عدم فهم و وعى من عندهم ولا هما عارفين و مش واخدين بالهم ولا هما ايه بالظبط مش عارفه.....

و فى بعضا من الناس بياخد القرارات علشان يتماشى مع التيار.....

يعنى بيلاقى الناس رايحه يمين يروح يمين......

زى عندنا مثال مبسط و هو الثانويه و دخول الجامعه......

تلاقى حد جاب مجموع كبير و بيلاقى ان الناس كلها بتشكر فى كلية سياسه و اقتصاد و بتحفى علشان تعرف تدخلها و هو اصلا مايعرفش الكلية دى بيحصل فيها ايه ولا الحياة هتبقى عامله ازاى بعد مايدخلها و ازاى هيعيش مع الناس الجديده دى من غير مايكون عارفهم......

بس للأسف علشان الناس بتقول انها حلوه فهو دخلها........و كان من الممكن لو كان دخل معهد تجفيف الرنجا كان هيبقى ناجح اكتر و حياته افضل............و ممكن برده لو ماكانش دخل جامعه خالص كان هيبقى ارحم له و افيد له......

بس هى الناس بتحب تضيف كتير.......

اتمنى انكوا تكونوا فهمتوا اللى انا بقوله.......

و الله انا حاسه بيكوا و انتوا بتقرأوا كلامى ..........ززانا عن نفسى أحيانا مابفهمش انا بقول ايه.......

بس يلا ماعلينا........


دعواتكوا بقى لحسن انا اكتشفت ان امتحاناتى كمان 26 يوم و انا الحمد لله لا أفقه شيئا فى اى حاجه......

ربنا يسترها علينا......

انا عارفه ان شاء الله ان 26 يوم دول كفايه جدا و هيتبقى كمان ايام,بس المشكله انى عندى الدنيا زحمه قوى فى الكام يوم اللى جايين دول,ربنا يستر......

دعواتكوا....

و جزاكم على الإستماع :)


No comments: