Monday, April 23, 2007

الهم الازلى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اكيد انتو تخيلتوا انا هتكلم على ايه.

هو الحقيقه مافيش هم ازلى غيرها

المذاكره حبيبه قلبنا

دلوقتى احنا فى شهر اربعه,يعنى شهر الهم كله

شهر المذاكره و شهر حضور المحاضرات.

انا بس عايزه اقولكوا حاجه مهمه عن المذاكره

المذاكره دى مش وحشه قوى كده زى ما احنا فاكرين

المذاكره دى مهمه جدا

احنا كطلبه شغلتنا المذاكره

بمذاكرتنا هنرفع شأن امتنا

بمذاكرتنا هيبقى لينا كلمه مسموعه فى المجتمع

ليه ما نجيبش امتياز

لو مش احنا اللى جبنا امتياز مين هيجيبه

ده احنا شباب الاسلام

احنا شباب الجيل ده

احنا قضاة المستقبل

احنا رجال اعمال المستقبل

احنا دكاتره المستقبل

و احنا نواب الشعب فى المستقبل

ايه اللى يخلينا نسيب المناصب دى لاى حد

ايه اللى يخلينى اسيب منصب دكتور فى الجامعه لواحد علمانى

اديله الفرصه انه يزرع بذور الفساد فى اولادى

ليه نسيب التجاره و مجال الاعمال لتجار المخدرات

ليه مانبقاش دكاتره شرفاء

نفتح صفحه جديده لمصر فيها نقاء الاطباء

احنا اللى هنكون الامه

يا جماعه احنا دلوقتى مش امه

احنا يا دوب فتات امه

ليه مانخليهاش امه بمذاكرتنا

ليه مانرفعش رايه اسلامنا بعزه وبرده بمذاكرتنا

ليه مانخليش العالم كله يحلف بحياة شباب مصر

ليه و ليه وليه,تسألات كتيره دارت فى عقلى

انا حسيت ان احنا عندنا سلاح فتاك و بسيط جدا

نقدر نقاوم بيه اى عدو

و اى مغتصب لارضنا

سواء مننا او مش مننا

ده احنا جيل المستقبل

يا ترى لو قابلنا سيدنا محمد,

هنقوله احنا عملنا اللى علينا,و لا مش هنرد لاننا مش عارفين نرد؟؟؟

احنا خلاص يا جماعه جه علينا الدور نمسك الرايه

فياترى هنرفعها ولا هنبقى وصمه عار فى تاريخ اسلامنا؟؟


معلش انا عارفه انى طولت عليكو,بس اتمنى ان يكون المفهوم اللى عايزه اوصله وصل.

و بتمنى لكم كل التوفيق فى مذاكرتكم و امتحاناتكم.

و جزاكم


13 comments:

Unknown said...

خلاااااااص يا بنتى عرفنا إنك بتذاكرى و متفوقة و بتساعدى الناس التانية على المذاكرة و بتتديها أمل
بجد أنا فرحانة أوى إن أنت عملتى مدونة و فرحانة إنى أول كومنت على البوست ده دعواتك بأه يا حاجة سمية أنتى و سندس ربنا يوفقنا جميعا اللهم آمين
و السلام عليكم
تسنيم نصر

مللت الصمت said...

يا هلا بتسنيم نصر

ايه يا بنتى ايه اللى جابك هنا؟؟

ربنا يكرمك ,وجزاكى على مرورك.

Anonymous said...

ربنا يوفقك
نيه صالحة
ياريت كل الطلبة كدة وياريت تحققوا نتايج كويسه ياريت امتياز وترتيب

اسماء العريــان said...

انتى عارفه يا سميه رايي كويس اوى فى الماكرة

فبلاش اتكلم احسن

الـفجـريـــة said...

حبيتى سمية..

مش عارفة انت فاكرانى ولا ايه..شوفتك فى المؤتمر وأعدنا نفتكر شوفنا بعض امته قبل كده لغاية لما افتكرنا

المهم..عارفة يا سمية ايه المشكلة ..بكون مقتنعة بالكلام اللى انتى كاتباه ده جدا جدا وكمان جدا

لكن وقت التنفيذ مش بعرف يكون ليه حافذ..دايما اقول طب منا بعرف اعمل حاجات تانية تفيد الاسلام(مش اصدى حاجات دعوية) لأ اصدى يعنى أنشطة أخرى غير مجال دراستى..

طب هوه انا لا زم افيده بالحاجة اللى مبحبهاش

معرفش رايك ايه انا بس بقولك على اللى بحسه بجد من عمق أعماقى

مللت الصمت said...

مصراور اوى

جزاك الله خيرا على المرور.



مؤه

انتى تخرسى خالص فى موضوع المذاكره ده
احنا لو خدنا رأيك فيها هنروح فى داهيه


اسماء ياسر

عيب عليكى,بقى انا انساكى.
منوره المدونه

بس على فكره مافيش حد بيتولد بيحب المذاكره الا القلائل

بس لو انتى حطيتى كل الكلام ده فى نيتك,وتوكلتى على ربنا هتلاقى ان المذاكره مابتخدش فى ايدك ثوانى

خطــاب said...

هو محدش بيحب المزاكرة لان طريقة التعليم اصلا غلط

محمد said...

السلام عليكم

ألف مبروك أخت سمية على المدونة

جعلها الله في ميزان حسناتك

بالنسبة للمذاكرة فأنا أعشقها ولكني أكره الإمتحانات , لأني أضطر أن أخرج ما ذاكرته كله في ساعتين

مللت الصمت said...

اولا:جزاكم الله خيرا على المرور..

ثانيا:انا متفقه معاكم ان التعليم غلط,بس انا بحس ان احنا نقدر نغير التعليم ده بإدينا..


غير كده سيبكوا من تغير التعليم,مادام احنا اطحتينا فى موقف ان احنا نتعلم فى نظام التعليم الفاشل ده

يبقى لازم نتأقلم عليه و نحاول ان احنا نستفيد منه بأكبر قدر ممكن..



و فعلا بتبقى حاجه وحشه جدا ان احنا نطلع كل اللى ذاكرناه فى ساعتين

,بس امتحانات الجامعه مابتبقاش عايزه تعرف الطالب عارف المعلومات ولا لأ

,لانها متأكده ان كلنا عارفين,بس الفكره بقى احنا هنقدر نطلع المعلومه دى فى ساعتين بس ولا لأ.

عاشقة الرحمن...سميه العريان said...

مبرووووووك المدونه الاول يا سمسمه

وبالنسبه للمذاكره انا مكنتش بحبها الا قبل الامتحانات بس

واندم انى مذاكرتش من اول السنه

وده لانى كنت بحب علم النفس على عكس اسماء اختى

والمواد الى كنت مش بحبها

كنت باخدها تحدى وبحاول اشوف اى حاجه فيها عدله عشان اقدر اذاكرها

وفى الاخر فعلا كنت بستمتع بيها اوى

me said...

والله معااااااااكي حق يا سماسم في كل كلمة قلتيها
بس بقى
الدور والباقي على التنفيذ
ربنا يفتح نفسنا
أحسن مش راضية تتفتح
:)
دعوااااتك يا جميييييل

Rehab Saber said...

ربنا يوفقناااااااا

مللت الصمت said...

سميه عصام عندنا!!!يا مرحبا يا مرحبا

نورتينى يا فندم

و ربنا يكرمك يا خديجه و ان شاء الله احنا بس نحط الكلام ده فى نيتنا وربنا ان شاء الله عند التنفيذ هييسر.


كات حبيبتى ربنا يكرمك